Deel 2: Joshua Tree, Scottsdale, Tucson,Scottsdale - Reisverslag uit Scottsdale, Verenigde Staten van Bernadette&Hans Braber - WaarBenJij.nu Deel 2: Joshua Tree, Scottsdale, Tucson,Scottsdale - Reisverslag uit Scottsdale, Verenigde Staten van Bernadette&Hans Braber - WaarBenJij.nu

Deel 2: Joshua Tree, Scottsdale, Tucson,Scottsdale

Door: Hans en Ber

Blijf op de hoogte en volg Bernadette&Hans

12 Juni 2011 | Verenigde Staten, Scottsdale

Vervolg dag 1: Woensdag; Schiphol Los Angeles

Vliegtuig, keurig op tijd, lange vlucht van 11 uur, toen besefte we dat de reis met het vliegtuig korter is in afstand dan de autorit die wij gaan maken in de USA, “oeps, zo lijkt 't wel erg ver ja”.

In vliegtuig besloten portie NL films te gaan kijken, geen biosfilms maar films die je toch wel ooit eens gezien zou moeten hebben, dus: de eetclub, de loft, Gooische Vrouwen en New Kids Turbo. Voor iedereen die deze films ooit nog eens wilt kijken: doe 't alleen als er echt geen andere films voorhanden zijn (mijn mening). En toen zat de reis er alweer op (met de maaltijden etc. meegerekend dan). 9:50uur vertrokken uit schiphol, 11:30uur aankomst in LA (nóg een dag voor de boeg dus!).
Auto gehaald, Ber leek het 'inderdaad' (zoals de mevrouw ook riep) nodig een upgrade te nemen, nu past er een weeshuis in onze auto, maar hij rijdt heerlijk! (Dodge Journey, automaat zoals alles in de US). Even kort wennen aan US rijstijl, maar dat went vrij snel al. Wel wat moe nog van de korte nachten ervoor en natuurlijk weer niet in het vliegtuig geslapen. Hotel Wilshire, 'downtown LA', leek mooier dan het was. Maar voldeed prima. Even 2 uurtjes gerelaxt en toen in avond door naar Hollywood Boulevard, etc. ook wat kleren gekocht (we gingen 'licht' weg namelijk, met die wetenschap). Na het eten was het alweer 22:30uur, nog even omgereden om 'weer' LA te bekijken (op Sunset Boulevard altijd leuk om Whiskey a Gogo te zien natuurlijk etc.). Uiteindelijk rond uurtje of 12 toch maar gaan slapen. We waren toch wel moe.

Dag 2: Donderdag, LA Joshua Tree Scottsdale
4uur in de ochtend, zowel Ber als ik waren wakker, en konden niet meer slapen, nog even gedommeld, uiteindelijk om 6uur maar het bed uit gegaan. Natuurlijk compleet nog niet uitgeslapen, maar om 8uur zaten we, met een volle buik van het ontbijt aan de overkant, alweer in de auto. Klaar om Palm Springs en Joshua Tree te gaan bekijken.
Naar buiten kijkend: bewolkt, niet echt warm, toch maar een lange broek? Daar hadden we niet op gerekend! Op naar Nationaal park Joshua tree, zo'n 2uur rijden van LA. De temperatuur ging al omhoog, en ze zon begon steeds meer te schijnen. Eenmaal bij het nationale park aangekomen was de helemaal stralend blauw en het ruim 30 graden. Heerlijk! Een 'nationale parkenpas' gekocht, waardoor we gelitiem de parken in mochten. Tevens een hoedje voor ber en wat tips wat we konden gaan doen in de halve dag die we max hadden.
We gingen eerst naar een uitkijkplek, tussen fantastische rotsformaties, uitgestrekte velden, cacti of cactea of cactussen? Toch vaak uitgestapt om de super ruige natuur in ons op te nemen (nou ja; Ber met de camera (lees: joop van Tellingen zou er jaloers op zijn) en hans met zijn camera). En superuitzicht gezien daar! Door naar de “hidden valley” een mooie wandeling door een met stenen omsloten gebied. Toen richting Barker dam, een dam die gemaakt was om water te verzamelen voor het vee dat door dit park vroeger heen geloodst werd. Een leuke wandeling ook. Vervolgens (tegen ons horloge in) naar een cactus 'colonie' gereden, echter bleken die allemaal nog niet in bloei. Tot slot wilden we in het park (wat erg uitgestrekt is) ook nog een wandeling naar en oase maken. Helaas was het echt al 17uur dat we daar aankwamen en besloten we dit niet meer te gaan doen omdat we nog een lange rit voor de boeg hadden. Wel nog even omgereden naar Palm Springs, waar veel 'celebs' een vakantie huisje hebben om LA te ontvluchten. Gezocht naar hen en mooi plaatjes die we in boeken hadden gezien, helaas, alle beekjes waren leeg (erg droog op dit moment) en de stad stelt echt niets voor. Dus maar doorgereden op naar Scottsdale (een onderdeel van Phoenix). Echter was dit een nog erg lange rit van een paar honderd mijl. Uiteindelijk kwamen we pas om half 12 afgepeigerd aan in een super complex 'Firesky', echt een heel mooi resort met alle dingen die je je maar kan wensen. Maar wij wensten vooral ons bed.

Dag 3: Vrijdag, Scottsdale Organ Pipes Tucson
Ook nu redelijk vroeg op, voor 8uur waren we klaar om te vertrekken eigenlijk. Snel onderweg een heerlijk ontbijtje gehaald (het kost echt allemaal niets in de US!). En richting de Mexicaanse grens. Via mooie wegen en kleine dorpjes kwamen we na een rit van een paar uur aan bij het nationale park. We moesten wel door 2 controle posten van de US border patrol (blijkbaar smokkelt men nogal wat mee van/naar Mexico). Hier een 2 uur durende rondrit gemaakt door het nationale park. Vooral de 'organ pipe' cactus is hier uniek, het was een erg mooie rondrit op een 'dirtroad' (lees: geen geasfalteerde, gaten weg, max. 20km p.u.). Vaak uitgestapt en vol verbazing de super mooie omgeving (wederom) opgesnuffeld en veel film en foto's gemaakt! We wilden echter niet weer zo laat aankomen als de dag ervoor, dus besloten we niet teveel tussendoor meer te doen en richting Tucson te rijden. Nog zo'n 2uur door woestijnen met vooral veel niets. Maar wel erg mooi niets! Aangekomen in Tucson bleken we echt aan de rand van Tucson te zitten, maar wel echt in een SUPER resort “El conquistador”. Het was bijna 7uur, dus toch even in het zwembad gedoken en echt genoten van het uitzicht op de bergen! Snel omgekleed en de sunset bekeken (en de lichtval op de bergen naast het resort). En wat gaan eten bij een Western restaurant, erg lekker! Voldaan heerlijk in slaap gevallen in een super bed en omgeving!

Dag 4: zaterdag; Tucson Apache Trail Scottsdale
Wederom om 5:46uur wakker, en voor 7uur het bed uitgegaan om voor 8uur al in het centrum van Tucson te zitten.Op het eerste gezicht een lelijke stad, maar na wat tips van de VVV en wat verder zoeken een super verzorgde stad met veel mexicaanse invloeden (veel gekleurde huisjes etc.). Erg leuk! We wilden eigenlijk ook naar de parken gaan in het oosten echter wegens bosbranden (waar we zelf niets van merken, maar ze zijn erg voorzichtig met deze droogte, en het gaat elders ook al fout hoorde we, nee, niet bij ons Ildi). Besloten om naar 'Old Tucson studios' te gaan, via een erg mooie binnenweg met vele mooi rotsachtige uitkijkpunten etc. Dit nagemaakte dorpje toont hoe het er vroeger uitzag en was decor voor meer dan 100 (western) hollywood films. Het was nu omgetoverd tot een soort van pretpark. Wel leuk om te zien hoe het er allemaal uitzag! Wat western shows en can-can dames gezien en wat rondgewandeld. Maar omdat we ook nog het befaamde 'apache trail' bij Scottsdale wilde rijden (44mijl), konden we helaas niet veel meer doen dan dit park. Om 13uur gingen we dan ook richting “Globe” waar onze route zou beginnen. Voor die tijd nog wel de “Biosphere 2” gezien. Voor wie de slechte comedie kent, een wel bekend project, voor wie veel van wetenschappelijke studies kent wellicht ook.
In Globe nog even verbaasd over het assortiment bij een Walmart en wat inkopen gedaan. Het was echter al 5uur en we moesten nog aan het pad beginnen! Snel reden we langs Rooseveld lake en konden nog in de verte een oud in de bergen gehakt dorpje zien, maar dichterbij kon niet omdat ze om 17uur dichtgaan (de toegangsweg). Maar goed ook, want we hadden toch een beetje haast. Bij Rooseveld dam (erg imposant trouwens, waarschijnlijk totdat ik Hooverdam gezien heb) begon het 'onverharde pad' richting Scottsdale. Langs kronkelpaadjes, hoge bergen, kloven en Apache lake reden we een ongelovelijk mooie route. We stopten echt te vaak, waardoor het al snel donker werd en we nog 33 mijl onverharde weg te gaan hadden. Dus toch maar haast gemaakt. Om 20uur werd het dan echt donker en was de zon onder, we vonden nog 1 super uitkijkplaats, die echt in mijn top 5 komt van mooiste uitzichten ooit: een rode gloed tekende de lucht, elders was het al donker. Woeste rotspartijen aan alle kanten en nog steeds 25 graden. Ultiem genieten en echt een unieke ervaring daar op dat moment te zijn!
Helaas was er nog 20 mijl te gaan, maar geen licht meer. Dus ging dit een stuk sneller en hebben we ons erbij neergelegd het laatste deel niet gezien te hebben. Uiteindelijk kwamen we om half 10 aan, wederom in 'Firesky'. Net een duik genomen en heerlijk aan het genieten.
Wat een supermooi land! En de mensen zijn ook echt heel vriendelijk en het kost hier relatief echt heel erg weinig geld! Wel jammer dat het zo ver van elkaar af ligt allemaal!
We gaan een geweldige reis nog verder meemaken, maar deze eerste dagen waren al helemaal top.

Het is nu half 1 tijd om te gaan slapen, morgen weer verder ontdekken!

Hopelijk is bij jullie ook alles goed! We hebben in principe wel vaak internet, en kunnen dus alles gewoon lezen etc. voorlopig zijn wij nog niet terug! :-)

• 12 Juni 2011 - 20:29

Mariken:

wat een landschap, wat een afstanden, de vele kilometers doen denken aan nieuw zeeland, maar dit is ruig zeg! beetje alleen-op-de-wereld-gevoel af en toe?

• 13 Juni 2011 - 09:48

Tess:

Hoi Hans en Ber!! Wat geweldig om dit allemaal zo te lezen.. Sommige dingen zijn ook erg herkenbaar.. Het mooiste gaat echt nog komen!! Verwacht btw niet teveel van Hooverdam...Het heeft erg veel weg van de Rooseveld dam voor zover ik kan zien op de foto ;-)! Ik hoop dat jullie een mooie wandelroute kunnen vinden in Sedona. De omgeving is er sowieso prachtig! Ik kijk uit naar jullie volgende verhalen en naar de volgende foto's! Groetjesss

• 14 Juni 2011 - 09:56

Mairin:

Lieve Ber en Hans,
    Wat een heerlijke reis zijn jullie weer aan het ondernemen! Ik ben benieuwd hoeveel Miles jullie uiteindelijk afleggen...
    Zijn er ook wel voldoende rust momenten? Ik lees zomaar dat jullie druk zijn onderweg ;-).
    Wat een indrukwekkende foto's! Ik ben erg benieuwd naar de gebundelde versie als jullie (over heel veel dagen) weer thuis zijn. Geniet er nog lekker van en vooral ook van elkaar!!
    Liefs, Mairin

• 14 Juni 2011 - 13:30

Jannerieke:

Lieve Hans en Ber,
    Wat leuk om jullie belevenissen weer op de voet te volgen op deze manier. Jullie gaan zeker nog hééééél vééééél mooie dingen zien.Ben wel een beetje jaloers, maar door jullie mooie verslagen en foto's beleef ik onze reis ook weer een beetje opnieuw. Super veel plezier nog! xx

• 18 Juni 2011 - 19:35

Corry De With:

Ha die Bernadette en Hans,
    Wat fantastisch allemaal, leuke foto,s en uitgebreid verslag.Kunnen jullie al die indrukken nog wel verwerken? en wat een lange dagen maken jullie zeg. Ik blijf jullie met belangstelling volgen echt super leuk. Fijne tijd nog. groetjes Corry