Deel 3: Scottsdale, Sedona, Grand Canyon, Page - Reisverslag uit Grand Canyon Village, Verenigde Staten van Bernadette&Hans Braber - WaarBenJij.nu Deel 3: Scottsdale, Sedona, Grand Canyon, Page - Reisverslag uit Grand Canyon Village, Verenigde Staten van Bernadette&Hans Braber - WaarBenJij.nu

Deel 3: Scottsdale, Sedona, Grand Canyon, Page

Door: Hans en Ber

Blijf op de hoogte en volg Bernadette&Hans

15 Juni 2011 | Verenigde Staten, Grand Canyon Village

Dag 5 zondag; Scottsdale naar Sedona
Wederom lekker op tijd wakker geworden, een lekker ontbijtje in 't mooie resort gegeten en nog wat foto's gemaakt. Op tijd reden we al door Scottsdale, wat eigenlijk een heel leuk dorpje bleek te zijn met allemaal leuke historische/westerse dingen. Vervolgens door naar Phoenix. Het was zondag en erg rustig op een bruiloftsbeurs na dan. Hier wat punten uit de boekjes nagelopen en na een paar hoofdpunten vonden we 't wel weer afdoende, we hadden nog wel een stukje te rijden.
Onderweg wilde ik, eigenwijs als ik was, niet bij het eerste tankstation tanken bij de afslag, wat resulteerde in een lange rit over erg hobbelige paden met een lege tank, maar ruim 45min. later was het ons toch gelukt bij het eerste tankstation terug te komen zonder te hoeven duwen! Met een volle tank gingen we langs Camp Verde en naar Montezuma Castle National Monument. Dit oude indianengebouw in de rotsen, daterend uit de 12e eeuw, en een bron meer, Montezuma Well, met een aantal oude woningen, erg interessant om te zien hoe ze die woningen maakten!
Via een zeer indrukwekkende weg reden we vervolgens Oak Creek/Sedona binnen, stel je hierbij voor dat cactussen ingeruild worden voor zeer imposante en wijdgespreide rode gesteenten. Onze monden vielen vaak open bij hoe mooi het hier was en hoe hoog. Vlak voor de 'sunset' snel ingecheckt bij ons resort, uitkijkend op een golfterrein, en een prima kamer. Voor de sunset zijn we een berg op geklommen en was het prachtig om de zonsondergang daar mee te maken!
Daarna in een leuke diner gegeten en lekker na een snelle duik in het bubbelbad, in bed gekropen.

Dag 6, maandag; Sedona naar Grand Canyon
Ook vandaag weer vroeg opgestaan. Ons nog even verbaasd over al het moois om ons heen. Uitgecheckt en bij de befaamde 'coffee pot' ontbeten. Toen doorgegaan naar Red Rock Crossing om een super uitzicht van 'cathedral rock' te krijgen. Een geweldige wandeling bracht ons naar mooie plekjes en sublieme 'kodak momenten', zelfs onze reisboekjes hebben qua foto's geregeld het nakijken, kijkend naar Bers nieuwe kiekjes. Via een mooie, lommerrijke weg door een kloof richting Flagstaff. Hier hebben we een stukje 'route 66' gereden, wat niet anders voelde dan de 89, maar Ber wel veel reden gaf ieder bordje op de weg weer op de foto te zetten. Onderweg stopten we bij twee uitgewerkte vulkaankraters Sunset Crater en Lenox Crater, waar twee wandelingen ons langs de mooiste plekjes brachten. De route doorrijdend van kraterlandschap, ging het over in een meer vlak en laag bebost landschap, van het een op het andere moment. Hier konden we op de route enkele zeer oude Indianen huizen bekijken,het Wupatki National Monument, die ons veel vertelden over hoe de huizen en leefgewoonten van toen waren.
Toen door naar mogelijk het hoogtepunt van die dag, zo niet van onze vakantie: de Grand Canyon! Stel je voor: super diepe kloven, honderden kleuren (rood), de colorado rivier die erdoor loopt en overal enorme rotsformaties. We hebben 6 stops gedaan toen we langs de ' south rim' (rand) reden en vielen van de ene verbazing in de andere. Met recht een van de 7 wereldwonderen, en verbazingwekkend rustig ook nog daar. De zon ging al onder, dus snel haastten we ons naar het centrale uitzichtspunt om de zonsondergang te bekijken, we waren hier echter niet de enigen, maar nog steeds was het erg goed te zien en erg mooi!
In het donker reden we naar onze kamer in het nationale park, we hebben niet echt lekker gegeten daar (het feit dat het opvalt zegt iets over het lekker eten tot nu toe). Enkele rendieren schenen zich geheel niet aan ons te storen , toen wij langsreden! Het zag er erg mooi uit! Toen lekker gaan slapen, want de volgende dag zou het letterlijke hoogtepunt komen.

Dag 7, dinsdag; Grand Canyon naar Lake Powell

5uur, gestommel naast je, nee niet Ber, maar mensen die de zonsopgang gaan kijken. Niet 1, maar meerdere kamers kwamen vanaf dat moment in beweging. 6 uur mochten wij eruit om op tijd bij het vliegveld te zijn voor een helikoptervlucht over de Grand Canyon heen. Een uur rondvliegen zou ons letterlijk de mooiste plaatjes opleveren. En dat was zo! Gek wanneer je eerst nog over een bos vliegt en binnen een seconde je in een diep ravijn zit, omgeven door vele rotspartijen, kliffen etc. Ber en ik konden onze ogen niet van dit wereldwonder afhouden. Het uur vloog dan ook voorbij.

Nog niet bijgekomen van deze ervaring stapten we de bus in (het enige vervoersmiddel wat toegestaan is bij diverse uitkijkpunten), en gingen vanuit 4 uitkijkpunten dit fenomeen bekijken. Deze wandeling van uitkijkpunt naar uitkijkpunt komt hoog in onze favorieten terecht! Letterlijk op de rand loop je langs de Grand Canyon, vanuit steeds een ander perspectief de Grand Cayon aanschouwend, we konden onze ogen er niet vanaf houden! Toch erg verzadigd kropen we in de middag de auto weer in om richting Lake Powell te rijden (Page). Ook dit was weer een mooie rit met zeer snel wisselende compleet verschillende omgevingen, langs Navajo Indian Reservation. Hier was geen cactus meer te zien, bergen wel, maar soms ook weer compleet lege vlaktes. Een zeer afwisselende omgeving hier in ieder geval!
Via de Glen Canyon dam reden we richting Lake Powell, een erg groot meer met zeer veel 'tentakels', die naar het schijnt er van dichtbij erg mooi uit zien! Maar dat wellicht morgen. Eerst maar even een duikje genomen en de zonsondergang gekeken, wat gegeten tijdens bijna volle maan,die prachtig schitterde in het meer. Zo lekker slapen.

Volgende keer meer!

Ps. mochten er nu mensen zijn die wel een mail zouden willen ontvangen met een update, of dat ze niet achteraf de verhalen pas willen horen, dan kunnen deze worden aangemeld links onderin door het invoeren van hun email adres (op www.hansenber.waarbenjij.nu).

Liefs Ber en Hans

• 16 Juni 2011 - 12:06

Ildi Orbán:

Hoi, hoi lieve kinderen van me,
    Wat een bijzonder en geweldig landschap! Wat een boeiend en gedetailleerd verslag!! Ik zie (bijna) alles, reis (haast) met jullie mee! Wat een geweldige avonturen beleven jullie (alweer..!)! De foto's zijn ook heel mooi, jullie zien erg goed uit!
    Pas GOED op jezelf en op elkaar!!
    Liefs en kusjes, mamildi