Laatste verslag... - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Bernadette&Hans Braber - WaarBenJij.nu Laatste verslag... - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Bernadette&Hans Braber - WaarBenJij.nu

Laatste verslag...

Door: Hans en Ber

Blijf op de hoogte en volg Bernadette&Hans

01 November 2009 | Nederland, Zeist

Woensdag 28 oktober

Wat? Aankomst vanuit Moorea in Los Angeles, en dag in LA zelf

De vlucht was goed verlopen. Ook Tahiti Air had tv’s in de hoofd-/rugsteun, wel wat gedateerd en je kon niet dingen zelf uitzoeken maar meekijken met ‘wat de pot schafte’ en dat was meer dan voldoende voor de komende 5 uren.. Keurig op tijd kwamen we aan in Los Angeles… daar waren we dan, in het grote Amerika. We wisten niet goed hoe het zou zijn en worden. We hadden niets aan te geven, maar moesten wel een paar formulieren vooraf invullen. Er werden wat dingen ingenomen en we mochten letterlijk kiezen uit 30 loketten om zowel onze duimen als alle andere vingers op de scanner te leggen, als onszelf met foto laten digitaliseren. We waren toegelaten en mochten als keurige ex-kiwi’s, beiden gekleed in ‘t groen, het land in. De zon scheen en hoe warm het was is onduidelijk met die Farenheit hier… maar het voelde lekker aan, goed genoeg om zo een korte broek aan te doen. Maar eerst eens de gehuurde auto ophalen.
Met een bus gingen we keurig naar een verhuurbedrijf toe, helaas was het het verkeerde bedrijf, maar in de tweede rondrit vanuit het vliegveld ging het wel goed en kwamen we keurig bij ‘Dollar’ verhuur uit. We zouden voor die 2 1/2 dag een compacte auto krijgen, wat ons ook wel lekker leek met al die drukte aldaar. Ze deden overal erg makkelijk over en we mochten uit alle auto’s kiezen op ‘sectie 1’, want dat waren de compacte auto’s. We liepen die kant op en sectie 1 was redelijk verlaten, maar er stonden nog twee auto’s. Echter waren dit giga auto’s met laadruimte voor nog minimaal een kinderfeestje van 6 kinderen! Een Chrysler waarvan ik de naam niet weet, maar met twee schuifdeuren en gelukkig een stuur links. En uiteraard in de US een automaat.
We gingen op pad, nog wat onwennig, met een kaart die waardeloos was, want 90% van de straten stonden niet aangegeven. Redelijk voorspoedig vonden we de grootste plezierjachthaven ter wereld “Marina del Rey” en na wat zoeken ook ons hotel. Zonder enig probleem konden we rond 12 uur reeds onze kamer krijgen. Keurig verzorgd en erg aardige mensen allemaal! We pakten wat spullen uit en hezen ons in zomerse kleding na een lekkere douche en tanden poetsen, etc. Op naar het Hollywood teken op de heuvels! (je weet wel, die witte letters van elk 15m. hoog). Nou het was spits en lastig te vinden WAAR je dan het mooiste zicht had, maar na wat gedoe vonden we een paar leuke plekjes. Inmiddels waren we ook reeds in de buurt van Hollywood Boulevard. Het was al bijna 6uur in de avond (PM moeten we nu zeggen dan natuurlijk) en we hadden het wel gelezen, maar we dachten dat, zodra het in de avond hier koud werd, wij al weer in de auto zouden zitten. Nou dat zaten we niet, en koud was het. We hadden nog geen dollar op zak en daar liepen we sterren te bespieden (Walk of Fame). Helaas niet al teveel bekenden en na een aardige wandeling over een wat ‘verloederde boulevard’, liepen we de overkant terug, op zoek naar de andere bekende namen. Helaas gaven we het op. Toch wisten we dat er ook nog een plaats was waar de handen en voeten in het beton gezet werden en dit KON het toch niet zijn in het oh zo grote USA? En inderdaad, het werd donker en erg koud en de neonlampen verderop in dezelfde straat wezen duidelijk aan dat HET een stukje verder gebeurde op deze plek. We parkeerden en het was erg druk! We liepen daar tot zeker 9.30pm rond en een zaterdag in Zeist is er niets bij in drukte. We zagen alle bekende namen in beton en vergeleken hun schoenmaten en handen met die van ons. Het Kodak theater (plek van de Oscaruitreiking ) goed bekeken en daarachter een gigantisch ‘over the top’ shopping mall, met nagemaakte sphinxen, palissades etc. Met de duurste winkels erin. Echt zoals we dachten dat het zou zijn. Maar wel erg leuk om te zien en mee te maken!
We aten wat in een lekker mexicaans tentje en gingen door, de nacht in, rijdend over Sunset Boulevard, door Beverly Hills (zie je in de nacht niets van trouwens, alleen maar hekken en muren), via Santa Monica met de bekende pier met de kermis en Cirque du Soleil erop (in veel films te zien). Door langs Venice Beach terug naar huis. We hadden niet geslapen, de vlucht was daarvoor tee kort en de klok was 3uur vooruit, en voordat we het wisten was het alweer 1uur in de nacht. Morgen zouden we veel moeten doen! De wekker stond om 7:30uur

Donderdag 29 oktober

Wat? Los Angeles verkennen de hele dag!

Na de derde keer de wekker uitzetten voelde ik dat ik er echt uit moest. Ik moest nog veel filmpjes deleten (omdat ik te weinig schijfruimte op mijn filmcamera heb ben in selectief in materiaal, ik ben op de helft met screenen nu) en wilde in die ene volle dag die we hadden veel zien en filmen! We zouden op aanraden van de boekjes en van Jannerieke dan toch ook naar Universal Studios gaan (filmsets,pretpark, alles in teken van films en series) en die sfeer te proeven, dan via Beverly Hills in daglicht door naar de stranden en ‘s avonds shoppen. Helaas, toch iets last van het niet slapen, en Ber en ik besloten het ietsjes rustiger aan te doen. Half 10 was Ber klaar voor ontbijt en had ik weer 26 minuten vrij om vandaag te kunnen filmen. We ontbeten in het hotel midden in de jachthaven, lekker buiten waar het mooi weer was.
We reden via de highway (freeway moet ik eigenlijk zeggen) naar Universal, wat echt een heel complex is. Het is laagseizoen maar toch nog redelijk druk. Er komen en parkeren kostte zeker een uur, en in de rij staan ook nog een uur. Het was bijna Halloween (31 okt.) en dat is ECHT groot in de USA. Overal skeletten, bebloede poppen, messen, doodshoofden, spinnen, nep spinnenraggen en dan nog die onschuldige pompoenen. Die Amerikanen, dat die het zo groot aanpakken, we hadden er geen idee van en dachten, dat het echt voor kinderen was, en dat het volgens ons er heel eng uit moet zien voor hen al dat bloed en die enge poppen, etc. Maar dat terzijde. Ook hier was alles al gereed gemaakt voor het aankomende Halloween weekend (wel leuk om te zien hoor!). Uiteindelijk 2uur later zaten we in een tram die ons de tour gaf langs de sets in Universal Studios. Desperate Housewives en CSI werden daar toen we langsreden opgenomen, dus moesten we stil zijn. Maar de rest van de reis van 45min, zagen we precies hoe de sets eruit zagen van diverse films en series en hoe dingen eruit zien achter de set. Ook werden thema’s van films gebruikt om ons o.a. schrikeffecten mee te laten maken. Erg leuk! En toen op aanraden van Jannerieke snel door naar The Simpsons een hele leuke virtuele rit in een soort van koepel. Meer zeg ik er niet over, ga zelf maar. Verder bijna alles daar gedaan, het was redelijk rustig en we namen er de tijd voor. Gekeken naar uitleg over hoe het filmen met special effects gaat, backdraft vuur scenes, Waterworld show, Shrek 4D film, The Mummy achtbaan etc. erg leuk! We gingen het park dus pas om 5.30 pm uit… maar ja, de stranden moesten dan morgen maar (dus niet zonnen helaas!). We reden gelijk door naar Beverly Hills om wat celebs te spotten maar helaas, het werd al donker. Via ‘Rodeo drive’ (nog 10x duurdere straat dan onze PC Hoofdstraat) verder rond gereden, gekeken en opgesnoven. Er was een besloten fishfood party (waarschijnlijk voor celebs, iedereen werd weggestuurd) gaande in een hofje en er stonden hele dure auto’s , pers busjes en limo’s . Toen door winkelen…. Op naar de Gap store (op aanraden van Ber. Ja we mochten nog 40kg extra bagage mee bleek dus (46kg p.p. i.p.v. 20pp!). We gingen om 8uur pm naar binnen en gingen om half 11 pm in de avond (en ze sloten eigenlijk om 10uur) naar buiten. Erg aardige mensen die ons hielpen: omdat we geen recht hadden op een klantenkaart, gaven ze ons 10% korting! Met 3 volle tassen (ik heb 5 broeken gekocht en Ber een veelvoud van dataan kleding). ‘s Middags had ze ook al een erg mooi Guess Collection horloge gekocht, wat toch echt nog wel wat in prijs scheelt met Nederland. Toen door een uitzichtpunt zoeken in Beverly Hills/Hollywood/Bel Air over LA. Na veel speuren nog leuke dingen gezien en de lookout gevonden, later via Sunset Boulevard ook langs de tent van The Doors (in mijn optiek dan): de “Whisky a go go”. Leuk om alles van TV, Film en uit historie (o.a. ook boeken) nu in het echt te zien! Door Melrose Avenue weer richting Santa Monica. Overal was het druk met mensen (jongeren verkleed al) met pre-Halloween feesten. Dit zal op zaterdag dan we al helemaal een gekkenhuis zijn! Ook wat TV busjes, stretched limo’s en afgezette straten natuurlijk die onze aandacht vatte, dit moesten we celebraties zijn! Maar welke zullen we nooit weten. ..Nogmaals langs de Santa Monica pier en klein Venetië (Venice Beach)naar ‘huis’ gereden. Voldaan om wederom half 2 ongeveer gingen we slapen. USA is toch wel erg leuk, er is ontzettend veel te doen en te zien en veel dingen zijn erg overdreven en over the top, maar interessant is het zeer zeker wel!

Vrijdag 30 oktober

Wat? Nog heel even Los Angeles dan inpakken en wegwezen via via naar huis toe

Om half 8 op, koffer pakken en ontbijten. De auto volladen en de stad in. Op zoek naar een extra tas voor alle nieuwe spullen. We gingen richting de stranden, in Santa Monica een tas gekocht en het strand bekeken. Via Venice Beach gingen we het strand op waar ‘s zomers al die mensen in rare pakjes langs skaten, fietsen of joggen. Nu was het echt duidelijk ‘naseizoen’. We gingen op ons handdoekje liggen bij een echt “baywatch” huisje. Alsof je op de SET zelf stond. Erg leuk om te zien. Het zeewater was te koud, dus een uurtje op het strand gelegen en toen moesten we alweer de auto inleveren. Op naar het vliegveld. Om half 2 de auto ingeleverd (keurig maar een half uurtje te laat) en 5min.later zaten we met onze bagage in de bus naar het vliegveld (stond al klaar bij de autoverhuur). Keurig om 2uur (3uur van tevoren wegens strenge eisen) waren we er. Alles ingecheckt (we hebben nu 76kg aan bagage inmiddels, althans dat is het deel excl. handbagage), extra scans en controles door en maar weer wat eten en drinken en wachten. Een biertje genomen op ons laatste moment ‘op locatie’ en onze mooie honeymoon samen. Het zat erop. Om 17uur keurig zaten we in het vliegtuig van Air New Zealand in het grootste vliegtuig van allemaal. We stegen op, klaar om de klok de volgende dag 7uur naar voren te schuiven en 9-10uur te vliegen richting Londen. De TV’s stonden er weer klaar voor en 3 films hebben ons de hele route meer dan bezig gehouden.

Zaterdag 31 oktober

Wat? Vliegen van LA in de nacht, naar London (daar 5uur wachten) en naar huis!

Slapen ging niet, puur omdat het volgens ons pas 1uur in de nacht was toen ons ontbijt alweer kwam (en het lokaal in London dus 8uur was). Dus zonder slaap, maar wel een stuk meer moe stapten we om kwart voor 10 het vliegtuig uit in London Heathrow. Daar moeten we 5uur wachten, totdat we om 14.50 uur kunnen vliegen naar Amsterdam. Dat zal voor onze trip rond de wereld de laatste vlucht (de kortste lijnvlucht voor ons ook van 45min.)voor nu worden. Erg jammer, niet vanwege het vliegen, want we zouden zo heerlijk kunnen slapen nu, maar vooral vanwege alle indrukken en plaatsen en landen die we hebben mogen zien tijdens onze huwelijksreis.
Het is echt de trip van ons leven geweest en zit er nu op. Meer dan een maand, 5 weken, hebben we verschillende continenten of geproefd of compleet ervaren. Hong Kong is echt genoeg om in 2-3 dagen te bekijken en spreekt ons het minste aan, maar erg leuk om te ervaren ook. Nieuw Zeeland heeft ons hart gestolen, vooral het Zuidereiland. Wijzelf zullen er niet snel meer komen, maar iedereen die een fantastisch land wil zien en ervaren: ga erheen! Het is de moeite meer dan waard! (maar wees voorbereid op veel verhuizen als je echt veel wilt zien, en 3 weken is dan een absoluut minimum!) En we zijn erg blij dat we geen camper gehuurd hebben, de 4x4 die we hadden was perfect en een hotel/motel/B&B is perfect daar!
Dan Tahiti en Moorea, een heerlijk bounty gebeuren, waarbij het weer echt bepalend is. We hebben een paar spatjes gehad en zaten op de rand van het nog aardige seizoen, maar erg mooi, maar goed voor een week maximaal. Of je moet echt voor alleen maar bruinbakken willen gaan.
En dan de USA/ Los Angeles. Eigenlijk hebben we beiden wel een beetje het gevoel dat we meer van dit land en ook dit gebied willen zien. Een andere reis (rondtrip) hadden we eerder al besproken en zal wellicht een toekomstige grote reis gaan worden en dan zien we graag meer OOK van LA, want 2 dagen is echt te kort voor deze stad. Erg vriendelijke mensen, grote verschillen tussen arm en rijk, erg over the top, maar erg leuk om te zien allemaal!
We hebben een echt super trouwdag gehad en de honeymoon erachteraan was ook echt super! We hebben er extreem van genoten, het was erg veel en we zullen niet al te uitgerust zijn, maar een super ervaring rijker! We zullen z.s.m. de foto’s en films bewerken en ‘presentabel’ maken, en wellicht ook een samenvatting van hoe het was kunnen vertellen. Als je het nu zou vragen dan moeten we er erg over nadenken waar te beginnen, omdat we zoveel gezien hebben. Hopelijk hebben de verslagen geholpen met het delen in de ervaringen die we hier opgedaan hebben.

Erg leuk dat jullie ook zo meeleefden en berichten stuurden!
We zijn inmiddels 16 uur slaap verder na 32 uur wakker geweest te zijn! We waren kapot! Ber gaat morgen weer aan de slag en ik di.of woe.
Hopelijk is het werk/oude levensritme niet te snel weer standaard.

Tot snel en veel liefs!

Ber & Hans

• 02 November 2009 - 12:37

Alexie:

Erg leuk dat jullie er weer zijn! We hebben erg genoten van de mooie verhalen en belevenissen...
    Tot heel gauw!

Liefs Alexie en haar mannen...