Honeymoon - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Bernadette&Hans Braber - WaarBenJij.nu Honeymoon - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Bernadette&Hans Braber - WaarBenJij.nu

Honeymoon

Door: Hans & Ber

Blijf op de hoogte en volg Bernadette&Hans

04 Oktober 2009 | Nieuw Zeeland, Paihia

Lieve allemaal,

Leuk dat jullie hier ook onze reis komen bekijken! De verste reis van ons leven, na de grootste stap samen in ons leven (trouwen). De reis is een zeer lange, maar erg gevarieerde en leuke! We proberen dan ook daar waar mogelijk zo snel mogelijk jullie alles te vertellen over wat we meemaken en doen, dit doen we dus niet persoonlijk, maar hier op deze pagina (anders is dit echt niet te doen).
Zoals jullie weten is onze honeymoon op te delen in een paar onderdelen:
- 3 dagen Hong Kong (China)
- 21 dagen Nieuw Zeeland (rondreis)
- 6 dagen Moorea/Tahiti (Frans Polynesië)
- 3 dagen Los Angeles (USA)
- Na de wereld rond gegaan te zijn, zijn we weer op 31 oktober terug in Nederland.

Maandag 28 september
Wat: Van Zeist (NL) naar Hong Kong (China)
Na een super huwelijksdag waarbij het weer echt fantastisch was en alles goed ging en perfect verlopen was, hebben we de volgende dag nog even na een koude douche ontbeten in ons hotel en met de Hongaarse gasten een toeristische NL toer gemaakt (Medemblik en Enkhuizen). ’s Avonds waren we in ieder geval helemaal voldaan en hebben we met de energie die nog over was de lieve kaartjes en teksten in het gastenboek gelezen, top! Echt super, heel erg bedankt voor alle lieve en leuke woorden en mooie cadeaus die we gekregen hebben!
De volgende dag op die maandag, eindelijk een tot maar liefst 9 uur uitgeslapen alles nog opgeruimd van het toasten en ontmoeten bij ons, veel gehuurde spullen terug gebracht (rode loper, statief taart etc) en naar het recycle perron voor de laatste rommel weg te gooien, uiteindelijk waren we eigenlijk pas om 16uur klaar om Bers vader te bellen dat we eigenlijk nu wel konden in gaan pakken (jaja we waren wat laat met die planning) en om half zes wel konden gaan vertrekken. Nog geen uur later stond het zweet nog op ons voorhoofd van trappen op en af rennen om spullen te zoeken toen Bers vader al aanbelde om ons weg te brengen…. Rustig ging hij ons aankijken hoe we door het huis heen liepen al vertellende over de super dag die we gehad hadden. Om kwart over 5 nog even de laatste bruidstaart gegeten (nou ja, de bovenste taart komt volgens traditie over 9, 10 of ….? maanden aan de beurt). Bijna vergeten planten water te geven en nog wat laatste dingetjes, om uiteindelijk om zes uur in de auto te zitten. We reden nog bijna tegen Corina op, die na lang zwaaien door had dat wij het echt voor haar bedoelden, en sprongen na een hand, kus en knuffel vrij snel al in de trein.
Daar ging het echt gebeuren, ikzelf was er eigenlijk nog niet echt mee bezig geweest (ja 4 maanden geleden), en ben traditiegetrouw weer te laat begonnen met inpakken en wist eigenlijk nog niet precies WAT ik nu op reis wilde gaan zien. Ber eigenlijk ook niet helemaal (in detail dan, “wel!” roept ze nu naast me), hoe dan ook, we waren op reis! Wel/Niet voorbereid. Boekjes in overvloed in ieder geval (lang leve mijn vrouw :)). Een Boeing 747 stond voor ons klaar…. Eentje met 2 verdiepingen, zo groot had ik die nog nooit van binnen gezien/of mee gevlogen! …. Eventjes nog snel een McD-tje… want in China zal het wel katten, honden, cavia’s, of welk huisdier dan ook worden…. We vlogen, na strenge controles (natuurlijk niets aan te geven) en wat laatste sms’jes), voorspoedig richting onze verste bestemming ooit: Hong Kong! Natuurlijk kon ik niet slapen, ondanks super lekker eten, belachelijke slaapverwekkende films en veel naar paro (ja Ber is ook in vakantie met haar werk bezig) ruikende voornamelijk Chinezen achter, voor,achter en naast ons.

Dinsdag 29 september
Wat: Aangekomen in Hong Kong (China)

Helemaal gaar ging na bijna 12 uur vliegen het licht weer aan omdat het ontbijt geserveerd werd, uiteraard kon ik TOEN net eindelijk in slaap komen, Ber had iets beter geslapen… maar ook niet top.. de voorschuifraampjes gingen open, de wereld was licht na 6 uur de tijd op mijn horloge erbij geteld te hebben, gingen we ontbijten en nog geen 2 uur later stonden we dan in China… Hong Kong…. Daar waar een mondkapje mode lijkt….en nee, niet als mondhygiëniste maar tegen de mexicaanse griep!
Onze temperatuur werd ongemerkt gemeten en we werden er niet uitgepikt, dus geen koorts! Met een hippe trein werden we naar de bagage en douane gebracht. Daarna geld gehaald, Hong Kong dollars en een 3-daagse metropas. We werden met een gratis shuttlebus naar ons prachtige hotel in Kowloon gebracht , nog geen 10 minuten lopen van de baai af. Gedoucht en even geslapen, waarna we ’s avonds de buurt gingen verkennen en wat te eten gingen zoeken. De lichtshow van de overzijde (Hong Kong Island), zie foto, hadden we uiteraard weer gemist die avond. We kwamen traag op gang! Lekker met een ‘map’ geslenterd door leuke en drukke straatjes. Besloten later ergens in een met tl-buizen verlicht restaurantje een hapje te eten. We hoopten, dat we geen hond op ons bord zouden krijgen! We hebben heerlijk met stokjes gegeten en liepen later door een mooi, groot centraal gelegen park naar ons hotel onder het genot van een op de hoek van de straat gekocht vers mangosapje. ZZzzzzzzzzzzzzzzzz……

Woensdag 30 september
Wat: Hele dag Hong Kong (China)
- Wéér bijna uitgeslapen (lees: 9uur op na enkele uurtjes slaap)
- WEL een fantastisch ontbijtbuffet gehad! (nog nooit zo uitgebreid gezien!)
- Hong Kong Island oude deel bezocht via:
- Met Ferry (voor 20 cent of zo) over de rivier van het hippe ‘ shopdeel’ naar het eiland en financiële centrum
- Grootste roltrap ter wereld (800m) omhoog naar het ‘rijke deel’ (zodat die ook makkelijk en snel thuis is)
- Nationaal park bezocht met ZOO etc, allemaal gratis!
- Wel wat bewolkt tot dan….
- Naar de ‘high peak’ (hoogste deel van HongKong en veelal uitje voor Chinezen, met overview over HK).
- Stortregenen terwijl wij 2 wandelingen maken, zonder enige laarzen, (regen)jassen etc. bovenop een berg met stromende regen uiteindelijk maar vuilniszakken gepakt en die als poncho om gedaan en soppend naar beneden gelopen…
- ‘thuis’ gekomen heel even oogjes dicht gedaan…. WEER lichtshow bijna gemist… toch nog paar minuten van meegekregen! (viel toch tegen).
- Toen gegeten bij een heeeeerlijke chinees (nou ja hip goed aangeschreven restaurant)
- via omwegen de ‘nachtmarkt’ bezocht en op de terugweg onbedoeld via ‘ nachtvertier,lees:straathoertjes’ toch het hotel nog gevonden.
- Weer veel te laat in bed gekropen, klaar om de volgende dag te vertrekken op naar onze grote rondreis!

Donderdag 1 oktober
Wat: Van Hong Kong (China) naar Auckland (Nieuw Zeeland)
- Weer veeeeel te vroeg opgestaan, ingepakt en uitgecheckt om snel nog even wat van Hong Kong te kunnen zien, zoals:
- De tempel die we gisteravond ook zochten bij de nachtmarkt, erg indrukwekkend, daarna door naar de straten waar veel religieuze dingen gemaakt werden, viel wat tegen en duurde lang voordat we weer terug waren in ons hotel.
- Snel spullen opgehaald, om binnen 3uur nog een Boeddha in een afgelegen deel bij Hong Kong te bekijken, eerst met taxi snel naar de metro, gelijk de metro in naar de airport, daar informatie ingewonnen hoe daar het beste te komen, en daar bagage in een locker gedumpt, gelijk de taxi gepakt, oh nee, die was ‘op’ dus snel met de (omweg) bus naar de opstapplaats voor de stoeltjes lift naar de Boeddha, met nog minder dan 2 uur voor inchecken te gaan was het op voorhand al een race tegen de klok maar een enorme uitdaging.
- Het was een feestdag, dus was de rij navenant lang, na 40x op horloge, telefoon zuchtend gekeken te hebben toch nog de lift in gekomen, om enkele km.’s over een super traject (te langzaam uiteraard) om hoog te gaan richting een ‘Boeddhistisch dorpje’ met de grootste zittende Boeddha ter wereld te gaan. Daar aangekomen viel ons mond open van het mooie beeld! Snel als japanners foto’s gemaakt en retourtje met kabelbaan niet genomen, maar een taxi die ons 10minuten sneller (toch zeker dachten we) op de airport zou brengen.
- Nog geen half uur te laat na eerste check in waren we dan toch daar…. Netjes vonden we zelf. We waren niet eens de laatsten en keken dan gewoon boos mee met de rest richting laatkomers in het vliegtuig.
- Het vliegtuig was erg verzorgd (air New Zealand) en met privé entertainment voor je neus! (lees: eigen keuze uit TV series, 80 films, muziek, info over de reis en bestemmingen en games etc.!)

Vrijdag 2 oktober
Wat: Aangekomen in Auckland (Nieuw Zeeland)
Na een beroerde nacht (wederom, ondanks 3 plaatsen voor 2 personen, bijna niets geslapen), werd de daling na 9uur vliegen ingezet en gingen de lampen weer aan…. En het horloge 5 uur vooruit… momenteel zitten we dan ook 11 uur voor op jullie tijdsschema. We kwamen na 10uur vliegen aan in Nieuw Zeeland! (Auckland)…. Met slaperige oogjes, maar vol goede moed en fris enthousiasme sprongen we gelijk het busje in richting een super trendy hotel in Auckland (the Quadrant). Helaas iets overmoedig, vielen we toch na de douche een paar uurtjes in slaap en werden rond een uurtje of 18uur weer wakker… maar de nacht lag nog voor ons! (slapen kan altijd nog… blijkt). We gingen door super leuke parkjes, straatjes, mooie havens, gezellige winkels en kroegjes (vrijdagavond) al ‘ japannend’ door de stad heen. Via een ‘hoogtepunt’ met prachtig uitzicht over het verlichte Auckland (de hoogste toren van Auckland) weer naar de haven om daar gezellig te eten. Terug via de haven, het station, en vele andere straatjes met vele inmiddels op hun hoofd, op de grond of andere delen liggende dronken jongeren, vonden wij onze weg naar het hotel terug. Auckland was mooi, leuk en gezellig en OH, WAT ZIJN DIE KIWI’S AARDIG!

Zaterdag 3 oktober
Wat: Van Auckland (Nieuw Zeeland) naar Paihia (Bay of Islands in Northland/Noorderdeel Nieuw Zeeland)
SNEL opgestaan, Om te ontbijten in te pakken. We gingen namelijk SNEL de auto halen om SNEL op pad te kunnen! De voucher vermeldde een adres wat toch na navragen wel ERG ver weg was, maar aangezien het enige adres was, toch maar niet gaan lopen en met de taxi die kant op gegaan. Het was letterlijk 3 hoog achter, en een lange rit, we stapten na enig zoeken een wel erg rustig pand binnen, een liepen naar boven, eenmaal in een kantoor aangekomen leek er een bom op ontploffen, piep piep piep piep….. en jaja… het alarm ging af! Niemand te bekennen op zaterdag het pand was leeg, maar niet afgesloten, en onze taxi al weg…. Toen naar een motel gelopen, een nummer gebeld en bleek het verkeerde adres op de voucher te staan.. we konden dus met taxi weer terug, naar letterlijk 2 straten achter ons hotel. De auto toch na een kort maar overtuigend praatje geüpgrade naar een Toyota Rav4 en rijden we nu in een 4-wheel drive boven de weg en onze stand door het land. Veeeeel te laat maar toch nu eindelijk op pad, ingeladen en richting 2 uitkijkpunten in Auckland, super mooi en groen! (Mount Eden en One Tree Hill). De brug over naar Devonport en Takapuna om daar rond te kijken…. Mooie foto’s gemaakt en toen snel weer door! Echter bij een eerste dag Nieuw Zeeland, blijk je nog alles mooi en nieuw te vinden, en stopten we bij ieder boompje om deze op de foto en of film te zetten. Om 19uur reden we een dorpje in, en moesten we stoppen voor de politie, nog wennend aan het links rijden vroeg ik aan de agente wat er moet gebeuren, ik moest mijn naam en adres in een zwart doosje roepen. Na dit gedaan te hebben (stoppend na “ Hans Braber from Holland”) zei ze dat het goed was en stond er op de display ‘ No alcohol’. Nog verbaasd en pratend over deze methodiek reden we keurig linksom over de rotonde vlak voor een bord waar ik 60 wilde gaan rijden, zoals dit bord vertelde, reden we een stilstaande politie auto voorbij die meteen begon te rijden met zijn zwaailichten aan…. Oeps…. Wat nu? Wij stoppen…. En ik vroeg of ik te hard gereden had, want 60 gold toch pas vanaf dat aankomende bord? Nee ik had dat onjuist gezien, dit bord stond er al eerder… rijbewijs dus laten zien… die gaf ik… en in vloeiend Nederlands kreeg ik de vraag te horen hoe lang wij al hier waren. Verbaasds antwoordde ik dat dit de 2de dag was, en waarop hij vroeg wat we gingen doen, de rondreis was ons doel, en de tweede dag voor ons de reden voor hem om te roepen “ je moet nog wennen aan onze regels, dus rij maar door en houd je aan de snelheid”. Hij bleek 20 jaar geleden naar dit mooie land verhuisd te zijn! Toch aardige mensen die (NL-)Kiwi’s! Ik rijd sindsdien NOG oplettender op de weg, 1x nog op de rechterkant gereden, maar toen reed er niets… en attendeerde Ber mij erop dat dit geen NL was… :).
We kwamen aan in een nachtelijk Paihia en stopte om 20:30uur om te zoeken in de inmiddels 200 boekjes van en over NZ waar we konden overnachten. Eigenlijk kozen we voor een motel in de straat verderop, die was al dicht, maar de volgende gaf ons wel een ‘special price’ en zaten we in een super knus motelkamer (lees 3 kamers) met direct zicht (20m verder) op de zee!. Snel omkleden en proberen avond eten te ‘ scoren’ . Helaas…. Alles was dicht, voedsel op, keuken gesloten, etc… toch bleek een Indiase toko bereid nog voor ons een take–away-maaltijd in elkaar te flansen…. Super dat dit nog kon! Dit werd dan ook gretig genuttigd in ons nieuwe huisje voor 2 nachten…. Daarna Ber nog wat reizen en tripjes uitgezocht en foto’s op de pc gezet, waar ik probeerde te vergeefs mijn ogen open te houden en ben bijna ons zachte bedje ingetild….

Zondag 4 oktober
Wat: Bay of Islands e.o.
Wakker geworden snel weer bedje in…. Veel te vroeg nog om de omgeving te gaan bekijken!
Om 8uur even naar buiten gekeken…. BEWOLKT!!! Dit was toch een WINTERLOOS KLIMAAT hier?? Helaas! Regen en wind gingen samen en dwarrelde overal waar wij in ieder geval in de buurt waren die dag… het beste plan was dan ook om nu eens echt wat uit te slapen…. Rond 11uur kwam er beweging in ons… echt een zondagsritme :) Eenmaal buiten gelijk zeiknat en bijna weggewaaid, boottripjes gingen niet door (geen animo of te ruwe zee etc…) en we kregen bij navraag bij de lokale VVV een lijstje wat de doen bij slecht weer, hier stond ‘een boek lezen’ op en nog wat andere iets te voor de hand liggende dingen…. Uiteindelijk een tripje gekozen rond bay of islands… via:
- Whaitangi (hier is het verdrag getekend tussen de Maori’s en GB-ers)
- Haruru falls + bergtop, mooi zicht zeker met al dat extra water.
- Kerikeri dorpje met niet al teveel te bieden (chocolade fabriek, stenen handel, wijngaarden)
- Rainbow falls (mooie waterval!)
- Via Waipapa iets te laat geremd, toch maar doorgereden naar Paihia om in de inmiddels iets drogere omgeving wat foto’s te maken
- Met de ferry van Opua naar eerste hoofdstad van NZ daarna richting Russell. Hier op wat bergtoppen fantastische foto’s en films gemaakt van: Kiwi’s, omgeving, zon, zee, regen, et al.
Om vervolgens met de pond weer terug te gaan maar nu in het donker, naar ons motel. Snel droge sokken en schoenen aan (lees: het net opgedroogde paar van HongKong nu weer aan) en hopen dat om half 9 we nog wel konden eten… dat kon! Lekker Pizza gegeten en even in een leuk tentje ‘over zee’ bij de haard en het levensgrote aquarium een koffie en likeurtje gedronken…. Nu lekker thuis om morgen lang te rijden richting Waitomo caves…. Een LANGE RIT en als het weer echt meezit eerst hier nog een ‘watertripje’ echter lijkt dat er nog niet echt op. Het is hier nu bijna 3uur in de nacht, tijd om toch nog even wat uurtjes slaap te pakken.
Tot snel!

Liefs Hans en Ber Braber (oke oke, Braber-Orbán)

• 04 Oktober 2009 - 18:04

Jannerieke:

Wat ontzettend leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven! Alsof we zelf met jullie mee reizen. Geweldig!
    Hey Ber, wat is dat? het verdrag tussen de Maori's en GB-ers? Hebben ze er daar meer van?:-)
    Geniet er lekker van. Ik kijk uit naar jullie volgende berichten. Super leuk!
    Liefs, Jannerieke en Hans

• 05 Oktober 2009 - 13:43

Ildi Orbán:

Wat een boeiend/kleurrijk en uigebreid reisverslag ( met de nodige grapjes, geestighied) van 't einde van de wereld! Net als een film! Zo kunnen we inderdaad met jullie meereizen...Wat maken jullie leuke, spannende en aparte() dingen mee!
    En die geweldige foto's!
    Bedankt voor jullie veel typ- en opstelwerk!Blijf voorlopig op de linkerkant van de weg rijden.... en geniet!

Liefs, (schoon)mama/Ildi

• 06 Oktober 2009 - 07:42

L'Orbi:

Foto Hong Kong 3: we hebben een kwartier op de grond gelegen van het lachen.

Doe-tip-voor-regendag (speciaal voor net gehuwde tortelduifjes): hele dag in hotelkamer-bed liggen? En af en toe room service bellen...

Wij kijken uit naar meer verslagen en weerberichten. Vooral zijn we benieuwd naar de smaak van het eten en de geur van de mooie omgeving waar jullie vertoeven!